Hoeveel moet je bewegen?

Je hoeft niet intensief te sporten om voldoende te bewegen! Er zijn drie internationaal erkende wetenschappelijke normen die bepalen hoeveel je als volwassene moet bewegen om gezondheidswinst te hebben.

Sportnorm: Minstens drie keer een halfuurtje intensief sporten per week (bijvoorbeeld joggen, intensievere baantjes zwemmen,voetballen).


Beweegnorm: Een halfuurtje extra per dag matig intensief bewegen. Bij voorkeur alle dagen van de week (bijvoorbeeld tuinieren, naar het werk fietsen, de trap nemen, wandelen).
Je mag dat halfuurtje opsplitsen in verschillende periodes van vijf of tien minuten.


Stappennorm: 10.000 stappen per dag*.


Sporten of beweging?

Geregeld intensief sporten is een prima manier om voldoende beweging te krijgen.
Intensieve activiteiten doen de ademhaling en de hartfrequentie in sterke mate toenemen en laten je zweten.

Sporten is jouw ding niet… of je hebt te weinig tijd? Probeer dan toch dagelijks voldoende te bewegen!

Bewegen is gemakkelijker dan je denkt!:

  • Te voet of met de fiets naar het werk;
  • Wandelen en fietsen om ergens heen te gaan;
  • Actief spelen met de kinderen;
  • De trap nemen;
  • Huis- en tuinwerk;

… het is allemaal relatief eenvoudig in te passen in je dagelijkse routine. Deze ‘activiteiten van matige intensiteit’ doen je ademhaling en hartfrequentie lichtjes stijgen en hebben een positieve invloed op je gezondheid.

Een stapje verder…

Nog eenvoudiger is het om dagelijks meer stappen zetten. Onderzoek wijst uit dat 10.000 stappen per dag de gezondheid fundamentele verbetert.

Gemiddeld zetten we nu ongeveer 6.000 stappen per dag. Dat is maar 4.000 stappen verwijderd van het streefdoel. Met een halfuur meer bewegen per dag haal je zo die 4.000 extra stappen.

Kortom, een kleine stap voor jou, maar een grote stap voor je gezondheid.

Voor specifieke aanbevelingen voor senioren klik hier.

*Opgelet! Het project ’10.000 stappen Vlaanderen’ richt zich enkel tot volwassenen. Voor kinderen en jongeren (< 18j) gelden andere normen! Meer info? Klik hier.