Bewegen is een gewoonte

Elke verandering is een uitdaging, maar zeker haalbaar. Dit geldt ook voor je beweeggewoonten.

Je hebt een betrouwbare stappenteller of bent van plan er binnenkort een te kopen. Hoe begin je dan aan je ‘actief leven’?

STAP 1: Meet je stappen. Hoeveel stappen zet je per dag? Meet gedurende 1 week je basisniveau zonder iets aan je dagelijks patroon te veranderen.

STAP 2: Bepaal je doel. Hoeveel extra stappen per dag wil je zetten?

STAP 3: Volharding. Hou dat minstens één week vol!
STAP 4: Nieuwe doelstellingen. Kies een nieuw stappendoel na elke week. Doe dit geleidelijk aan en wees realistisch.
STAP 5: Gewoontevorming. Hou deze levensstijl aan. Geniet ervan en merk je grotere dosis levensenergie op!
STAP 6: Resultaat. Ga ermee door tot je 10.000 stappen per dag haalt!

Tip!
Gebruik de opbouwschema’s en handige invulroosters.

De tienminutenregel

Een stappenteller telt niet alles. De tienminutenregel geldt voor extra beweging waarbij er een zeker energieverbruik is, maar er van stappen geen sprake is

Tip: Stel haalbare (tussen)doelen

Je levensstijl veranderen, vergt moed en geduld. Stel haalbare tussendoelen, en ga ‘stap voor stap’ meer bewegen. Elke extra stap die je zet, is belangrijker dan het perse willen halen van 10.000 stappen!

Specifieke bewegingsrichtlijnen

  1. Je beweegt momenteel niet regelmatig. Advies?
    Beweeg elke dag een aantal minuten extra door bijvoorbeeld naar de winkel of een kennis te wandelen. Bouw het aantal minuten heel geleidelijk op, totdat je elke dag een halfuurtje extra lichamelijk actief bent. Zo stap je mee in de richting van 10.000 stappen per dag.
  2. Je beweegt wel, maar niet voldoende voor gezondheidswinst. Advies?
    Streef ernaar om op een meer regelmatige basis actief te zijn: minstens drie keer per week intensief sporten gedurende dertig minuten, of elke dag een halfuurtje extra matig intensieve beweging, of 10.000 stappen per dag.
  3. Je beweegt regelmatig gedurende een halfuurtje extra per dag. Advies?
    Je kunt nog grotere gezondheidswinst boeken door aan de activiteiten meer tijd te spenderen of ze op een intensievere manier uit te voeren.
  4. Je sport regelmatig intensief gedurende een halfuurtje. Advies?
    Fantastisch! Probeer zo vol te houden

Uitgebreidere advies op maat? Doe de test